måndag 1 december 2008

Finska lådor

Nä, det här duger inte. Nu måste vi skriva in lite fler recept. Jag börjar med ett recept som inte är mitt eget, det kommer från min syster som i sin tur fått det av sin "svärmor". Det här är en riktig delikatess som brukar finnas på finska julbord och numer också på mitt!

Kålrots- eller morotslåda

2 kålrotshuvuden eller motsvarande mängd morötter (ca 1,5 kg tror jag)
2 ägg
3 dl kaffegrädde (jag tog vispgrädde och det blev minst lika gott)
3 msk smör (ca 50 gram)
1,5 dl mörk sirap
1,5-2 tsk ingefära (mald)
(1,5-2 tsk muskotnöt, säkert jättegott men jag har gjort utan för att jag glömde köpa hem och det fungerade bra det också)
vitpeppar
ströbröd

Koka rotfrukten och mosa. Blanda sedan med övriga ingredienser utom ströbrödet. Häll i form/formar. Strö över ströbröd och grädda i 1,5-2 timmar i 180 grader.

/Malin

Inga kommentarer: